Lantionpohjan fysioterapia

Apua lantionalueen kiputiloihin, oireiden lievittämiseen sekä toimintahäiriöiden hoitoon ja ennaltaehkäisyyn

Äitiysfysioterapia

Tukea raskaudesta palautumiseen ja apua vauva-arjen jumeihin

Toimiva lantionpohja on kuin trampoliini

Lantionpohjan lihaksiston tulisi olla tukevana ja samalla joustavana pohjana keskivartalollemme. Sen tulisi toimia kuin trampoliini reagoiden ylhäältä keskivartalosta ja alhaalta iskuista tuleviin voimiin. Vatsaontelon paineen muutokset esimerkiksi aivastaessa, nostaessa tai muuten ponnistellessa kuormittavat lantinonpohjaa yläsuunnasta. Hypyt, askeleiden iskut ja muut tärähdykset haastavat lantionpohjan hallintaa alasuunnasta. Toimiva lantionpohja vuorostaan joustaa ja vuorostaan tukee silloin, kun se on tarpeen. Lantionpohjan lihasten heikkous kuin myös ylijännitys näkyvät usein koko kehossa.

Lantionpohjan toimintahäiriöt ovat sinänsä vaarattomia vaivoja, mutta niillä on suuriakin negatiivisia vaikutuksia elämänlaatuun. Lantionpohjan toimintahäiriöiden esiintyvyys on yleistä ja eniten puhuttuna aiheena lienee virtsankarkailu. Naisen virtsankarkailu eli virtsainkontinenssi on tavallinen oire, joka satunnaisena koskee puolta kaikista naisista. Säännöllinen haittaava virtsankarkailu lisääntyy iän myötä ja erityisesti vaihdevuosien jälkeen.

Lantionpohjan toimintahäiriöt voivat aiheuttaa myös muunlaisia oireita kuten alaselkäkipua, ulostamiseen liittyviä toimintahäiriöitä, laskeumia, vulvodyniaa ja erilaisia lantion alueen kiputiloja sekä seksuaalitoimintojen ongelmia. Suurimpina toimintahäiriöiden aiheuttajina ovat raskauden, synnytyksen ja ikääntymisen aiheuttamat lantionpohjan vauriot tai muutokset. Ennaltaehkäisy onkin kaiken a ja o. Toki koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa!

Lantionpohjan fysioterapia voi olla esimerkiksi:

Lantionpohjan fysioterapiassa voimme testata lantionpohjan lihaksia joko housujen päältä ulkoisesti, sisätutkimuksella, ultraäänikuvantamisella tai biopalautteen avulla. Lantionpohjan toimintaan vaikuttavat myös yleisesti kehon asento sekä hengitys, joihin voimme fysioterapiassa tarvittaessa paneutua tarkemmin.

Ensimmäinen käynti on kestoltaan noin 75min ja sisältää huolellisen haastattelun, tavoitteiden asettamisen, testauksen, mahdollisia manuaalisia käsittelyjä sekä harjoitteen. Seuraava käynti on 45-60min, jolloin suunnitellaan tavoitteisiisi nähden progressiivinen harjoitteluohjelma ja keskitytään harjoitteisiin ja niissä editymiseen. Suositus on varata ensimmäisen käynnin jälkeen kontrolliaika, jotta fysioterapiasta on sinulle eniten hyötyä. Fysioterapiajakson pituus on yksilöllinen, mutta yleensä jo kolmessa kerrassa nähdään edistymistä.

Opi treenaamaan lantionpohjaa oikein

Lantionpohjan lihaksia harvemmin osaa treenata täysin yksin. Mistä sinä tiedät, että teet liikkeet oikein? Treenaatko oikeita lihaksia? Suuntautuuko liike oikeaan suuntaan? Johtuvatko oireet ylijännityksestä vai heikkoudesta? Lantionpohjan fysioterapiassa opit tekemään oikeita asioita oikeassa vaiheessa.

Tunnistamisharjoitteiden ohella on tärkeä harjoitella myös oikea-aikaista aktivaatiota koordinoidusti muiden syvien lihasten kanssa huomioiden erityisesti hengitys. Harjoitukset tuodaan mahdollisimman pian mukaan arkiaskareisiin.

Lantionpohjan fysioterapeutit

Fysioterapeutti