Raskausajan fysioterapia2018-08-27T06:52:54+00:00

Helpotusta raskausajan vaivoihin,
tukea synnytykseen valmistautumiseen
ja apua oireiden ennaltaehkäisyyn

Kasvava vatsa ei ole ainoa muutos

Raskauden aikana kehossa tapahtuu paljon muutoksia, joita et ehkä osannut edes aavistaa. Vaikka tämä raskaus ei olisikaan ensimmäisesi, on jokainen raskaus erilainen ja saatat yllättyä kehosi tuntemuksista. Raskausaika on oivallista aikaa kuunnella omaa kehoa herkemmin. Nyt on aika keskittyä sinun ja sitä kautta kohtuvauvan hyvinvointiin.

Kasvava vatsa ei ole ainoa muutos kehossasi. Sen olet todennäköisesti jo huomannutkin. Samalla kun nivelet muuttuvat liikkuvammiksi, tiettyihin osiin kehoa tulee vastaavasti jännittyneisyyttä. Hengitys ja verenkiertokin tulee huomioida uudella tavalla. Puhumattakaan lantionpohjan ja vatsalihasten muutoksista.

Kiihtynyt hormonitoiminta sekä vatsan kasvamisen myötä muuttunut kehon asento kuormittavat kehoa uudella tavalla. Muutokset kehossa tapahtuvat vieläpä niin nopealla tahdilla, että kudosten uudenlainen rasitus saattaa aiheuttaa erilaisia tuki- ja liikuntaelimistön oireita sekä lantionpohjan toimintahäiriöitä.

​Raskaus ja synnytys vaikuttavat naisen kehoon monin eri tavoin. Sekä hormonaaliset syyt että muuttunut kehon asento ja kudosten rasitus voivat raskausaikana aiheuttaa erilaisia tuki- ja liikuntaelimistön oireita sekä lantionpohjan toiminnan häiriöitä. Tyypillisiä raskausajan pulmia ovat raajojen puutumisoireet, selän ja lantion kiputilat ja virtsanpidätyksen ongelmat. Vaikka raskaus altistaa tietyille oireille, ei se kuitenkaan tarkoita, etteikö ongelmia voisi hoitaa tuloksellisesti myös odotusaikana.

Raskausajan oireet kuriin

Vaikka raskaus aiheuttaa pientä päänvaivaa tai joskus hieman isompiakin pulmia, ei kyseessä ole sairaus vaan luonnollinen tila. Naisen keho on uskomattoman viisas, kykenevä ja mukautuva. ​Vaikka raskaus altistaa tietyille oireille, voi näitä ongelmia hoitaa tuloksellisesti myös odotusaikana.

Fysioterapiasta saat odotusaikana apua mm.

• Turvotukseen
  • Raajojen puutumisoireisiin
  • Selän ja lantion alueen kipuihin
  • Virtsankarkailuun ja muihin lantionpohjan toimintahäiriöihin
  • Hengitykseen ja refluksioikreisiin pallean vapauttamisen kautta
  • Jännittyneisiin leukoihin
  • Ryhtimuutoksiin

Fysioterapeutti perehtyy tilanteeseesi kuunnellen sinua, haastatellen ja tutkien kehon asentoa ja kuormitusta. Hoito voi sisältää usein esimerkiksi neuvontaa ja ohjausta, pehmytkudos- ja faskiakäsittelyjä sekä terapeuttisia harjoitteita, jotka tähtäävät oireen poistamiseen ja rentoutukseen.

Neuvontaa, ennaltaehkäisyä ja synnytykseen valmistautumista

• Millainen liikunta sopii odotusaikaan? Miten muokata liikkeitä sopivaksi?
  • Miten voin harjoittaa lantionpohjan lihaksia? Miten voin lievittää tai ennaltaehkäistä virtsankarkailua tai muita vaivoja?
  • Miten valmistautua synnytykseen (mm. rentoutus, väliliha, kivun lievittäminen)?

Fysioterapia toteutetaan aina sinun omista tavoitteistasi käsin ja sinun tarpeidesi mukaan. Kivun ja vaivojen hoidon lisäksi raskausajan fysioterapiasta saat toiveistasi riippuen esimerkiksi neuvontaa raskausajan liikuntaan, vaivojen ennaltaehkäisyyn ja synnytykseen valmistautumiseen.

Raskausajan fysioterapeutit

Olen ammatiltani fysioterapeutti, hieroja ja urheiluhieroja sekä lisäkoulutukselta vauvahieroja. Jo muutaman vuoden ajan mielenkiintoni fysioterapeuttina on kohdistunut naisten hyvinvointiin ja terveyteen. Erityisesti lantionpohjan – ja vatsakapselin toiminta sekä hengitys ovat suuria mielenkiinnon kohteitani.

Tuuli Luhtalampi

Olen liikuntastudion ja FysioLuhtavillan perustaja, ryhmäliikunnan ohjaaja, joogaopettaja ja viittä vaille valmis fysioterapeutti. Viimeisten vuosien aikana olen perehtynyt erityisesti naisten hyvinvointiin ja lempiaiheekseni onkin noussut raskauden ja synnytyksen vaikutuksen kehoon. Minulta voit varata -50% opiskelijahinnalla vastaanottoaikoja.

Tutustu Tuuliin