Meillä FysioLuhtavillassakin vietetään tipatonta tammikuuta. Me tosin puhumme (häpeättömän suoraan tapaamme) eri päästä, nimittäin lantionpohjasta ja sen kunnosta.

Tammikuun ajan jaamme some-kanavissamme hyödyllisiä vinkkejä virtsankarkailun kuriin saamiseksi sekä lantionpohjan toimintahäiriöiden ennaltaehkäisemiseksi.

Löysästä riippumatosta napakaksi trampoliiniksi

Lantionpohjan lihaksiston tulisi olla tukevana ja samalla joustavana pohjana keskivartalollemme. Lantionpohjan toimintahäiriöt ovat sinänsä vaarattomia vaivoja, mutta niillä on suuriakin negatiivisia vaikutuksia elämänlaatuun. Lantionpohjan toimintahäiriöiden esiintyvyys on yleistä ja eniten puhuttuna aiheena lienee virtsankarkailu.

Naisen virtsankarkailu eli virtsainkontinenssi on tavallinen oire, joka satunnaisena koskee puolta kaikista naisista. Säännöllinen haittaava virtsankarkailu lisääntyy iän myötä ja erityisesti vaihdevuosien jälkeen. Luvut ovat karua luettavaa: 25–60-vuotiaista suomalaisnaisista virtsankarkailusta kärsii 20 % ja yli 70-vuotiaista jo 60 %.

Ennaltaehkäisy onkin kaiken a ja o. Toki koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa!

Lantionpohjan lihasten harjoittelulla sekä muutamilla käytännön vinkeillä pääset niin virstankarkailun hoidossa kuin ennaltaehkäisyssäkin hyvin alkuun.

Klikkaa itsesi some-kanaviimme: